header-photo

De Sant Llíser



Puntualment cada matí, via twitter, m’arriben els goigs del sant del dia. Se’n cuida en Ramon Bassas que és un gran col·leccionista d’aquests cants populars. Avui ens envia el de Sant Lleïr, bisbe que fou de Lleida, patró d’Arcalís i copatró de Vilanova de la Roca. Precisament abans d’ahir vaig tornar a visitar la petita ermita que el sant té dedicada al bosc de Virós, al costat de les bordes, i de la que he escrit en alguna altra ocasió. Sant Llíser és una accepció de Lleïr i aquest sant té fama en les valls pirinenques de fer ploure. Els goigs ens recorden en alguna estrofa l’especialització del sant en guardar els camps:

“Guardeu-nos de tempestats,

de malura i pedregades

doneu-nos bones anyades

beneint nostres sembrats"

La primera setmana de setembre s’hi celebra l’aplec i la gent d’Araòs puja a honorar el sant, recordar el que havia estat l’antic poble de Virós i es reparteix pa entre tots els assistents. Les bordes de Virós són ara una àrea d'esplai del Parc Natural de l'Alt Pirineu i l'inici de moltes de les rutes que recorren aquest magnífic bosc.

1 comentari:

Ramon Bassas ha dit...

Joan Antoni
El mèrit no és meu sinó de l'autora del bloc Bibliogoigs, al qual tinc programat l'enllaç automàtic de la seva actualització al meu twitter i, de retruc, a Facebook. M'ho fan tot les màquines.
però porta cada dia agradables sorpreses, sí.