header-photo

Recuperant notícies



La tornada a la feina, que es fa esglaonada i tranquil·la, em permet repassar alguns reculls de premsa d’aquests dies. Amb el finançament de tema central, però amb altres notícies per destacar. Em quedo amb les que fan referència als incendis forestals i a la disminució de les emissions contaminants al nostre país després de l’aplicació de la limitació de velocitat a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Pel que fa als incendis forestals cal destacar la disminució en un 50% respecte l’any passat al conjunt d’Espanya. De les 50.088 hectàrees cremades al 2007 s’ha passat a 26.365 enguany. Cal recordar que la mitjana dels darrers anys ha estat en 67.912 hectàrees cremades. Pel que fa Catalunya, i fins el 3 d’agost, s’havien cremat 464 hectàrees en el que portem d’any. Molt lluny afortunadament de les 55.000 hectàrees del desgraciat estiu del 1994. Segur que els mitjans preventius i d’extinció (6.399 persones, 33 mitjans aeris, 80 punts de vigilància) tenen molt a veure. També, es clar, les condicions meteorològiques favorables. No cal, però, refiar-se ni un pèl. Ja s’ha dit moltes vegades que els focs de l’estiu s’apaguen a l’hivern. Una bona política forestal i una major conscienciació de la ciutadania també són claus per evitar els incendis forestals. Ho recorda l’Arnau Urgell a la revista digital “Sostenible”: Cap a una nova cultura forestal?

La segona notícia fa referència a la disminució en un 3’5% de les emissions d’òxids de nitrogen i d’un 4% en les de partícules. Poden semblar un resultat modest, lluny dels objectius inicials del 7 i del 17 % previstos, però enormement significatius. Guanyar, ni que sigui poc i insuficient, en la qualitat de l’aire representa girar una tendència més que preocupant. Ara cal perseverar en l’esforç, resistir les pressions mediàtiques contràries que han estat especialment dures, i seguir aplicant una norma que s’anirà estenent com a pràctica normal en moltes altres àrees urbanes de dins i de fora de Catalunya. Una norma que ha comportat també una reducció de la sinistralitat en el trànsit metropolità del cinquanta per cent.