header-photo

El debat de la mobilitat

Foto 20 Minutos

Amb aquest mateix títol vaig escriure un post pel febrer de l’any passat. Ara l’he volgut repescar i en reprodueixo alguns fragments en cursiva. Ho faig després de la reunió que dilluns vaig tenir a Madrid amb el Secretari d’Estat d’Infraestructures, el senyor Víctor Morlán. Tinc per costum, com alcalde de Mataró, assistir a les reunions a les que se’m convoca. I això vaig fer precisament dilluns passat a l’edifici dels Nous Ministeris: assistir a una reunió a la que vaig ser convocat, com alcalde de Mataró, per parlar dels projectes de trasllat de la N-II al seu pas pel Maresme.

Vaig explicar al Secretari d’Estat la meva opinió sobre la mobilitat a la comarca i el paper que ha de jugar la N-II.

"La mobilitat del Maresme ha de respondre a un determinat model territorial. I cal tenir clares les nostres necessitats de mobilitat. Hi ha quatre necessitats bàsiques que el model de mobilitat ha de resoldre a la nostra comarca: la comunicació ràpida amb Barcelona i amb Girona-França, la mobilitat ràpida amb el Vallès Oriental i el Vallès Occidental i la bona comunicació entre les ciutats, pobles i vil·les de la mateixa comarca.. La comunicació ràpida amb Barcelona i Girona-França, amb el que suposa també d’accés als aeroports i a les futures estacions de l’alta velocitat, ens queda assegurada per la C-32 actual i el seu perllongament cap el nord. La comunicació ràpida amb les comarques vallesanes ens la garanteix la C-60 i ens la millorarà l’anomenat quart cinturó. La mobilitat entre les poblacions del Maresme ens l’ha d’assegurar una via de nova construcció, paral·lela i pròxima a la C-32. És la millor manera de guanyar en capacitat de transport, garantir una millor comunicació i alliberar la NII del trànsit actual i permetre la seva conversió en una via cívica".

Un paper ben diferent al seu estatus de carretera nacional de Madrid a França. Fa temps que no compleix aquesta funció i per tant ja no és una carretera amb trànsit de pas. És amb aquestes premisses que cal dissenyar la nova carretera.

"Queda el debat de com ha de ser i per on ha de passar aquesta nova via. Aquests són els detalls que caldrà discutir ajuntament a ajuntament per ajustar-la el millor possible a la topografia del terreny, als cascs urbans consolidats i a les necessitats de connexió amb cada centre urbà. Cal fer-ho i fer-ho bé".

El resultat de la reunió va ser el compromís, per part del Ministeri, d’estudiar les coincidències i diferències entre el projecte avançat fa un any pel mateix Ministeri i el més recent, presentat per Barcelona Regional, a instàncies del Consell Comarcal del Maresme.

No podem perdre més temps. Cal que ens posem d’acord i desencallem, d’una vegada per totes, el trasllat de la N-II.